Ett gäng trötta men nöjda elever återvände till Grevåkerskolan i Hammerdal efter att ha tävlat i teknik mot andra åttondeklasser i Umeå.
– De hade en fantastisk upplevelse under ett hektiskt dygn, konstaterar läraren Kirsten Poulsen.
I vintras gick Grevåkersskolans åttondeklassare vidare till Norrlandsfinalen i Teknikåttan, en rikstäckande tävling där eleverna kvalificerade sig genom kunskapsfrågor. De var bäst i länet och kom 8 av 124 klasser i Norrland.
Klassen fick då tre utmaningar som skulle redovisas i Umeå: att konstruera ett kodspråk för att signalera 30 bilder med flaggor, att konstruera en bollkastare samt skapa en blogg som dokumenterar hur de jobbat med utmaningarna.
Inför Norrlandsfinalen som hölls vid Umeå universitet 19 april hade eleverna dessutom samlat sponsorpengar till utlägg under resan.
Dagen före tävlingen besöktes Umevatoriet, ett publikt observatorium och planetarium i Umeå som drivs i samarbete mellan Umeå universitet och Umeå kommun i syfte att främja intresset för naturvetenskap, teknik och matematik.
– Att programmera lego-robotar och vara i planetariet var riktigt roligt tyckte alla. Och att bo på hotell med god mat och lyxigt frukostbord var en höjdare, säger Kirsten.
Samuel Hessling tyckte att det bästa med resan var rundvandringen på universitetets olika avdelningar. Diyar Hassan tyckte att det roligaste var att jobba med robotarna.
– Då fick man tänka och var tvungen att klura ut problem, säger Diyar.
På finaldagen var spänningen stor. Grevåkerskolan föll dock mot Minervaskolan från Umeå som blev bäst i Norrland.
– Vi kom tyvärr inte vidare till riksfinal men det var faktiskt ganska nära. Vi missade några poäng i en frågesport men vi var bäst på de uppgifter vi förberett hemma. Vi träffade målet med alla pingisbollar, vi fick topscore på kod-tävlingen och full pott på blogg-uppgiften, säger Kirsten.
Nu brinner programmeringsintresset i klassen och det vill Kirsten och Alex Poulsen ta vara på.
– Vi lärare hoppas att kommunen verkligen satsar på att upprusta alla skolor med bra utrustning för undervisning i programmering, säger Kirsten.