Bästa sättet att ha koll på vad som händer i snöskotersporten är enligt de aktiva att följa skotercross.se – men många som gillar Roger Strandbergs inlägg vet nog inte ens vem som står bakom kameran.
– Skoter är nog det jag är mest förknippad med, men jag åker knappt skoter själv. Däremot har jag ett genuint intresse för event, arrangemang och idrott, säger Roger Strandberg.
Roger är fotograf, skribent och webbredaktör på skotercross.se – både på webben, Facebook och Instagram, och han gör det helt ideellt för Svemo, Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet.
– Skotercross är en skitfrän sport men det finns inga pengar. Det här gör jag för att det ska finnas bra pressbilder som medier och förare kan använda så att sporten får marknadsföring. I dag har vi stor publik och stort intresse under SM-veckan, men så har det inte alltid varit. Från början fick vi kämpa för att bli accepterade. Då var uppfattningen att ”snöskoteråkning är förkastlig”. Vi tar in folk på bana och låter dem leka under ordnade former, så vi har bidragit till bättre ordning och säkerhet, menar Roger.
Genom Instagram har svensk snöskotersport fått en internationell publik.
– Det här kan ju möjligen vara världens minsta motorsport, och jag blev rätt förvånad när en topprankad Formel 3-förare i USA kommenterade en av mina bilder med att ”det var det fränaste jag sett!” – och så kollar man själv på deras bilder från Hawaii… Det var coolt, säger Roger.
Hittills har skotercross.se publicerat närmare 800 inlägg på Instagram, samlat över 4300 följare och får stadigt runt 300 gillamarkeringar per inlägg. Webben är den främsta nyhetskanalen och störst räckvidd har Facebook-sidan med över 4000 följare.
Men allt kretsar som sagt inte kring skoter i Rogers liv. Han fotograferar bob och rodel också, och ponnytrav i Oviken.
– Jag brukar hjälpa till i Storsjöcupen, och Tullus traktorpulling. Jag är inte aktiv i någon förening och har inga barn, så då finns tid att ägna sig åt det här. Nån måste filma ponnytrav också, nån måste ställa upp för de små sporterna. Det behövs inte fler fotografer på de stora eventen, det behövs fler som hittar ställena som inte medierna bryr sig om, säger Roger.
Sociala medier betyder mycket för ideella organisationers möjligheter att bli synliga och bilda nätverk.
– För två år sedan blev en norsk förare av med sin pickup med tävlingsmaskin på flaket. Vi lade ut en efterlysning på Facebook och bad om hjälp att hitta ekipaget. 330 personer delade inlägget och vi nådde totalt 250000 personer! I kommentarsfältet började folk rapportera live och det tog bara några timmar så fick polisen tag i tjuven tack vare våra tips. Man kan säga att vi har bra genomslag i sociala medier, säger Roger.